Thursday 14 June 2012

Bengkel TRIZ Dua Hari - Apakah yang akan anda perolehi?

Pengenalan
TRIZ sebuah akronim dalam Bahasa Rusia yang maknanya dalam Inggeris “Theory of Inventive Problem Solving (TIPS)” atau dalam Bahasa Melayu, Teori Penyelesaian Masalah Secara Inventif. Ianya suatu kaedah bagi mencipta inovasi dalam produk, sistem, kaedah dan sebagainya secara sistematik. Caranya ialah dengan menyatakan sesuatu masalah secara umum, kemudian menggunakan kaedah penyelesaian secara umum, sesudah itu memfokus kepada masalah khusus dan penyelesaian khusus. Ini disebut sebagai Masalah Inventif (Inventive Problem).

Dalam TRIZ terdapat 39 parameter, 40 Prinsip Inventif dan 76 penyelesaian yang piawai (standard) yang dapat membantu kita mencipta inovasi dan seterusnya memberikan tambah nilai kepada produk, sistem, kaedah dan sebagainya. TRIZ telah memasuki berbagai bidang dan hampir semua bidang kegiatan manusia walau pun ianya bermula dari bidang kejuruteraan dan daripada kajian paten oleh Genrich Altschuller yang dianggap sebagai Bapak TRIZ Klasik. TRIZ moden dan kontemporari masih terus menjadi bahan kajian sekarang.

Selama dua (2) hari, peserta akan didedahkan dengan teknik ini dan pada akhir bengkel peserta boleh mula menggunakan teknik ini bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh diri sendiri atau organisasi tempat mereka bekerja.

Melalui inovasi kita dapat meningkatkan produktiviti dan sekaligus dapat meningkat nilai diri dan organisasi yang kita wakili.

Tema: Kehidupan yang lebih baik melalui inovasi sistematik TRIZ.

Fasilitator : Prof Madya Dr Ismail Bin Abdullah, Certified TRIZ Instructor Level 1, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nilai, Negeri Sembilan.Email: isbah@usim.edu.my, HP: 019-3860824, Office: 06-7986801

Silabus Ringkas:Introduction - What is Systematic Innovation/TRIZ?, TRIZ methodology, history & adoption, Structured Problem Solving Process, TRIZ Models and Tools; Function Analysis, Cause & Effect Chain Analysis, Trimming, S-curves & Trends of Engineering System Evolution (overview), Examples of TRIZ projects, Latihan dalam kumpulan (3 orang tiap kumpulan), Engineering Contradictions, 39 System Parameters, Contradiction Matrix, 40 Inventive Principles, Pembentangan Kumpulan dan perbincangan.

Nota: Mana-mana institusi yang berminat untuk mengadakan Bengkel TRIZ boleh menulis surat kepada:

Dekan
Fakulti Sains dan Teknologi
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
71800 Bandar Baru Nilai,
Negeri Sembilan
Tel: 06-7987001, Fax: 06-7987010


Surat ini penting kerana pihak Dekan (jika bersesuaian) boleh memberikan izin keluar kampus kepada fasilitator dan sekaligus dikira sebagai khidmat universiti kepada masyarakat.

No comments:

Post a Comment